Aproape în fiecare duminică sau în
zilele de sărbătoare, când era vreme bună, după terminarea slujbei de la
biserică se organizau hore, baluri sau strânsuri, cum li se mai zicea, la locul
numit în „Grădina popii”. Muzica era asigurată de singurul lăutar local, moș
Costache Badurlea, un moșneag fonfăit, fără un dinte în gură, doar cu un ochi
teafăr, surd de-o ureche sau de-amândouă, rămas așa din război, unde fusese
concentrat, și care avea lipsă toate degetele de la picioare, în urma
degerăturilor suferite în lagărele de muncă forțată din pădurile siberiene.
Cânta la o vioară scorojită, patinată de trecerea timpului, cu gâtul albit și
subțiat, ca dovadă a folosinței îndelungate. Tot repertoriul lui moș Costache
Badurlea se rezuma la cântecul „Două rațe crăcănate”, pe care-l relua până când
obosea el sau se zlămăcuiau cei ce jucau cu foc, bătând pământul, și ridicau
colbul ce-i învăluia ca o pâclă, făcându-i să pară niște năluci. Când moșul
vedea că dansatorii dau semne de vlăguială ori că-i cereau să mai cânte și
altceva, începea să fredoneze aceeași melodie și din gură, bătând hangul cu
unul din picioarele ciunge sau strigând cimilituri mobilizatoare:
„Fata lui popa Corlată
A căzut cu curu-n baltă.
Cu lindicu’ face valuri,
De-aruncă peștii pe maluri.
Hu-iu-iu, hu-iu-iu!”
Toader al lui Neculai Abuzoaiei era deja
ditamai flăcăul și ar fi fost vremea să-nceapă să scoată și el o fată la joc,
la strânsură, însă era atât de sărac, un târâie-brâu, încât doar iarna purta opinci.
De cu primăvară, după topirea zăpezii și până cădea bruma toamna, el umbla
desculț și în izmene din pânză de câlți, țesută în casă de mă-sa. La lucru, la
ogor sau prin jurul casei, oricine putea umbla îmbrăcat și încălțat oricum, dar
la strânsură, ca să nu te faci de râs în fața satului și mai ales în fața
fetelor de măritat, trebuia să fii bine împopoțonat și încălțat cu cizme, nu cu
opinci sau desculț. Neavând de nici unele, Toader al lui Neculai Abuzoaiei s-a
dus la un gospodar mai înstărit din sat, Vasile Juvăț, și l-a rugat să-i
împrumute cizmele, să poată participa la joc. Juvăț nu era doar mai avut, ci și
din cale-afară de zgârcit și cârcotaș. Poate că de aceea i se zicea mai mult
Vasile Curcusut decât Vasile Juvăț. Proprietarul încălțărilor s-a codit mult
până a acceptat să i le dea, întorcându-le pe toate fețele, arătându-i cât de
trainice și văcsuite erau, s-a scărpinat și în cap, și în cur, în cele din urmă
punându-i-le în brațe, despărțindu-se cu greu de ele ca de o ibovnică, pe care
urma să n-o mai vadă un timp și i-a spus flăcăului:
- Te rog să ai mare grijă de ele, când
mi le-aduci înapoi să arate la fel ca acum, nu te întrece cu gluma la dans, să
joci mai domol, mai potolit, nu te lua după alți zănatici.
De bucurie că poate fi în sfârșit în
rând cu lumea, mai ales că ieșise pentru prima oară la horă și voia să se facă
remarcat, Toader al lui Neculai Abuzoaiei tropăia ca un cal nărăvaș, neînhămat
până atunci la căruță, sau încerca să imite mersul celor două rațe crăcănate
din cântec, sărind de pe un picior pe altul, ca la cazacioc. Printre
spectatorii de pe margine se afla și Vasile Curcusut. Văzând la ce supliciu
sunt supuse cizmele lui, la care ținea ca la ochii din cap, s-a înnegrit la
față de mânie și, repezindu-se precum hultanul la puiul de cloșcă lăsat nesupravegheat,
l-a apucat pe Toader de mâneca sumanului, întrerupându-l din frenezia jocului,
răstindu-se la el:
- Păi, bine, măi calicule, așa ne-a fost
înțelegerea?! Ți-am împrumutat cizmele cu condiția să te porți frumos cu ele,
nu să le lași fără blacheuri și fără pingele, făcându-le niște potloage!
Descalță-le imediat!
Dansul s-a întrerupt, muzica a amuțit și
toți se uitau nedumeriți și curioși la scena inedită. Unii râdeau cu poftă,
alții îl priveau cu compasiune pe sărmanul flăcău rămas desculț și roșu ca
racu’ fiert de rușine. Atunci s-a apropiat de el Ion Puțalegea și i-a șoptit la
ureche:
- Dă-l în mă-sa de neam prost! Tocmai la
el ți-ai găsit și tu să te duci să-ți împrumute cizmele? Nu știai că-i un
zgârie-brânză, că-i cur-cusut? Acum te-a făcut de râsul lumii. Vino la mine
duminica viitoare să-ți dau eu cizmele mele.
După o săptămână, la strânsură în
„Grădina popii” era iar veselie și petrecere mare. Moș Costache Badurlea cânta
la scripcă melodia „Două rațe crăcănate”, ce părea că era mai lungă decât
Boleroul lui Ravel sau că fusese înregistrată pe discul unui patefon căruia îi
sărea acul și-o lua mereu de la capăt. Moșul se uita cu singurul ochi valid
când la dansatori, când la public, zâmbind ștrengărește cu chiștocul de țigară
în colțul gurii și ținea tactul cu piciorul sau bătea cu arcușul în vioara
jerpelită. Toată plata pe care o primea pentru efortul lui era de obicei un
pachet cu țigări ori o jumătate de litru de rachiu. Cânta mai mult de plăcere,
din pasiune.
Printre cei ce dansau se afla și Toader
al lui Neculai Abuzoaiei, ce țopăia, semănând acum cu un țap logodit, de parcă
ar fi dat strechea-n el. Din mulțimea spectatorilor compusă din mamele, tații,
bunicile, frații și surorile celor ce-și etalau talentul la joc, precum și din
alți gură-cască, a țâșnit vocea puternică, penetrantă a lui Ion Puțalegea, care
striga de se-auzea până pe celălalt mal al Prutului:
- Așa, Toadere, bate cu cizmele cât poți
de tare, să le sară blacheurile și pingelele, ferfeniță și praf să le faci, că
nu-mi pare rău după ele! Să ai mare grijă doar de suman și de căciulă, că
alea-s noi!
© Marcel Chitac, 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu