luni, 6 aprilie 2015

VASILE AVASILICHIOAIE


Înainte de război, Vasile Avasilichioaie s-a înscris în Partidul Cuzist. Abia știa să scrie și să citească, iar singura carte din care buchisea câteodată era Biblia. De obicei citea „în gând”, silabisind de fapt cuvintele cu voce scăzută, ca un școlar din clasa întâi. Habar nu avea care era doctrina acelui partid sau prin ce se deosebea de celelalte. L-o fi atras probabil faptul că, uneori, gruparea sau celula din care făcea parte mărșăluia țanțoș, în formație, pe drumul satului, cântând marșuri cuziste, speriind găinile și nedumerind babele surde, care suduiau și afuriseau când îi vedeau pe zurbagii. Îl mai încânta măciuca din lemn, ce semăna cu un buzdugan, pe care-o purta la centură ca pe o spadă, ea fiind un fel de simbol sau de siglă a partidului, folosind-o mai ales în campaniile electorale sau în timpul alegerilor, în combaterea adversarilor politici. După război și după venirea comuniștilor la putere, a avut de dat explicații celor de la securitate în legătură cu activitatea lui politică de până atunci.

Tot la terminarea războiului, Vasile Avasilichioaie s-a oferit să-i facă un pustiu de bine lui Ion Zămnic, care vroia să se ascundă de frica rușilor, având ceva pe conștiință sau fiind victima unei spaime imaginare, nejustificate. Timp de câteva luni, Ion Zămnic a stat ascuns în podul casei cuzistului, unde fiica acestuia din urmă, Zurla, îi aducea zilnic mâncare, vin și-i ținea de urât, stând cu vrana-n sus în fața lui, iar el îi îndruga verzi și uscate. La câteva luni după ce fugarul a părăsit ascunzătoarea văzând că nu-l căuta nimeni, Zurlica a început să se simtă rău sau, cum zice o vorbă din popor:

„Văleu, mamă, șălile,

Puța și măsălile!”

Burta-i creștea de la o zi la alta și toată partea femeiască a stabilit diagnosticul: „boală cu ochi”. Acesta a fost felul în care Ion Zămnic i-a mulțumit binefăcătorului său. Bineînțeles, n-a recunoscut că el era tatăl copilului și a refuzat s-o ia de nevastă pe Zurla. Având copil făcut de neleapcă sau din flori, cum se mai spune, deși acela era „din pod”, șansele de a se mărita pentru cea care oferise ospitalitate cu servicii complete erau foarte mici. Fiind fiica unui om înstărit, a luat-o până la urmă, cu copil cu tot, Mitruță Jugănaru, un calic ce târâia targa pe uscat, care nu avea nici măcar izmene pe sub pantalonii cârpiți cu petice peste petice: „pantalonii-s buni bunuți, numa-n genunchi și-n cur îs rupți!”. Singura lui avere era ceea ce orice hăndrălău poartă, vrând-nevrând, în izmene: „un mosor cu două gheme”. I-a mai turnat și el Zurlei încă patru plozi, că la asta se pricepea cel mai bine și nu trebuia să fie împins de la spate. Vara prefera locurile umbroase celor din bătaia soarelui, iar iarna stătea mai mult pe cuptor, sprijinind soba cu spinarea, ca un contrafort, să nu se dărâme. Decât să fi muncit cu sapa, coasa sau cu toporul, mai bine ar fi șters pe cineva la cur, după cum, chiar el, se confesa uneori. Doar când mergea la furat prin curțile ori prin casele celorlalți, iar mai târziu pe tarlalele colectivului, era foarte îndemânatic și neobosit. Odată a fost prins în poiata găinilor unui gospodar și a fost purtat pe ulița principală a satului cu găinile legate de gât, ca un șirag de mărgele, în fața lui mergând toboșarul primăriei, iar în spate jandarmul înarmat, el strigând din când în când: „Cine-a face ca mine, ca mine să pățească!”. Asta nu l-a lecuit pe Mitruță Jugănaru de prostul nărav, pe care-l avea din fire. Altă dată și-a confecționat un cârlig lung cu care aduna noaptea rufele vecinilor, puse la uscat pe sârmă.

Până a plecat pe cealaltă lume, Vasile Avasilichioaie nu i-a putut suporta pe comuniști, cărora nu le zicea pe nume, ci doar „Câinii ăștia!”. Când s-a făcut colectivizarea, cu toate că el nu și-a dat consimțământul de a adera la acea formă de organizare forțată a țăranilor, „Câinii ăia” i-au băgat plugul tractorului în vie, scoțând butucii din pământ cu rădăcinile în sus și i-au tăiat jumătate din pomii fructiferi din livadă, pentru că depășea cei câțiva ari ce i se cuveneau ca lot ajutător.

Ce poate fi mai trist, mai dureros decât să vezi cum pomi pe rod, ajunși la maturitate, pe care i-ai sădit sau altoit cu mâinile tale, când erau niște puieți subțiri ca lumânarea și i-ai udat cu găleata, așteptând plin de nerăbdare și curiozitate primele lor poame, sunt tăiați cu bestia și cu toporul și transformați în lemne de foc de către unii care n-au plantat în viața lor un pom, deși aveau ograda plină de proști?! Era o experiență aproape la fel de tragică, de traumatizantă, ca aceea prin care a trecut Constantin Brâncoveanu atunci când turcii i-au decapitat fiii și ginerele sub ochii săi. Aceeași durere o resimțea Vasile Avasilichioaie privind locul unde fusese până nu demult bordeiul-cramă de pe Dealul Crucii cu butoaiele cu vin ce nu îngheța iarna și era rece vara, de se aburea oala de lut de la licoarea roșie din ea, iar acum acolo rămăsese doar o groapă, în care creșteau tufe de pelin și urzică. Câte amintiri îl năpădeau, privind cu ochii scăldați în lacrimi acel loc!…

Flăcău fiind, invita iarna câte o fată la bal, cerând-o de la tătuța și mămuța ei, o urca în sanie și dădea bice cailor, iar fata-și trăgea berta peste ochi să-și protejeze fața de bicele crivățului și, după ce se oprea sania, se trezea în bordei, unde, în prima încăpere tronau butoaiele cu vin, iar în a doua erau un pat, o masă cu scaune, un blidar, sobă cu plită, ba până și cuptor de copt pâine, dospită cu must în fierbere, în loc de drojdie și de apă. Momentele de surprindere, mânie și revoltă treceau repede, pentru că oricum fata nu s-ar fi putut întoarce singură pe jos acasă noaptea prin viscol și troiene de la o asemenea depărtare. Căldura sobei, tăria vinului fiert sau crud și vorbele mincinoase, dar plăcute, aveau efect imediat, provocând o moleșeală, ce o făcea pe victimă să uite care a fost pretextul invitației și promisiunea rostită în fața părinților de a se întoarce devreme acasă, adeverindu-se până la urmă proverbul: „e mai dulce puța decât mămuța!”.

Câte chefuri cu glume, cântece, râsete și chiote s-au petrecut în acea groapă, chefuri care țineau uneori zile și nopți în șir, din bordei nemaiștiind nimeni dacă afară era zi sau noapte, câte butoaie cu vin s-au băut în atâția ani, cam câtă apă era în Iazul lui Tănase…

Pentru a mai uita de supărare, care-i rodea inima ca un vierme, Vasile Avasilichioaie nu pierdea nicio ocazie de a petrece, ascultând melodii vechi sau romanțe, cântate din gură și acompaniate la acordeon de Ghiță Moșneguțu, iar când avea cu cine se încingea la joc. Aflându-se în vizită, nu se știe cu ce treburi, la o vădană din sat, Saveta lui Ifrim, la difuzorul agățat în perete, o solistă cânta cu foc o melodie populară săltăreață. Vasile Avasilichioaie a înșfăcat-o de-o aripă pe gazdă și au început amândoi să țopăie și să se învârtească ca niște prâsnele, țâțele imense ale partenerei lovindu-l peste nas ca două mănuși de box, ceea ce lui îi provoca o imensă plăcere. Abia pe la jumătatea melodiei, dansatorul a înțeles tâlcul versurilor:

„Colectiva noastră-i mare,

Fără haturi și răzoare

Și pe câmp tractoare ară,

De cu zori și până-n seară…”

Atunci, s-a oprit brusc, abandonând și sârba, și pe tovarășa de joc, s-a întunecat la față, ochii i-au devenit sticloși și a-nceput să murmure printre dinți: „Câinii ăștia!”.

Până să-i defrișeze „câinii” via, făcea cam cinci mii de litri de vin în fiecare an și nu era zi în care popa, milițianul, învățătorul sau primarul să nu-i treacă pragul și să nu-l întrebe cum stă cu sănătatea, lăudându-l ce om gospodar și înțelept este.  După ce i s-au uscat butoaiele și au început să se dogească, acea „lume bună” l-a uitat complet, de parcă nici n-ar fi existat.

Parcă pentru a se adeveri, deși nu mai era nevoie, că tot ce face omul este zădărnicie, că nimic nu este veșnic, mai întâi a luat foc casa lui Ion Zămnic, iar cum fântâna era la mare distanță, cei care au sărit în ajutor au folosit în loc de apă vinul din cele două butoaie din beci, fără niciun spor însă, din casă rămânând numai pereții de lut. La câteva luni de la această nenorocire, a murit Vasile Avasilichioaie, ultimele lui cuvinte înainte de a-și da sufletul în mâinile Domnului fiind „Câinii ăștia!”. După înmormântare, ginerele lui, Mitruță Jugănaru, s-a mutat în casa defunctului, pentru că cea în care locuia el stătea într-o rână, putându-se prăbuși în orice moment, chiar și când dormea el pe cuptor. Apoi, a tăiat pomii fructiferi ce mai rămăseseră în livadă, ca să aibă cu ce se încălzi iarna, în timp ce stătea cu spatele lipit de sobă și șoptea din când în când, privind în gol, un gol la fel de adânc ca pustietatea din sufletul și din mintea lui: „Totu-i zădărnicie!”.

© Marcel Chitac, 2015

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu