joi, 12 februarie 2015

BICICLETA DE LEMN

Inventatorii din toate timpurile – de la cei care au descoperit focul, acul, arcul sau roata până la părinții motoarelor și a mașinăriilor de tot felul – au fost niște oameni leneși sau, mai delicat spus, comozi. Disprețuind munca ce implica efort fizic, au încercat să-și facă viața mai ușoară, punând acele drăcovenii să facă treabă în locul lor. Asta nu înseamnă că toți leneșii sau puturoșii care fac umbră pământului degeaba sunt și mari inventatori. Dacă ar fi așa, lumea ar arăta cu totul altfel.
Mihai Condurache a făcut cele patru clase la școala din sat și ar fi mers la învățătură mai departe, numai să nu-l ia tătâne-său la muncă la câmp. N-a fost să fie așa cum își dorea el și a rămas tot restul vieții robul pământului și robul lui Dumnezeu. Spre deosebire de ceilalți truditori, care atunci când aveau de făcut o muncă își suflecau mânecile, scuipau în palme, ziceau „Doamne-ajută!” și se opinteau icnind, gâfâind, asudând sau chiar înjurând, invocând tot vocabularul bisericesc, Mihai Condurache chibzuia mult înainte de a se apuca de o treabă. Uneori chibzuia atât de mult, că-i trecea vremea acelui lucru și nu mai era nevoie să fie făcut. Era preocupat întotdeauna să facă în așa fel încât, cu un efort minim rezultatul să fie maxim.
Ca să nu scape iar buruienile în păpușoi, cum s-a mai întâmplat în anii din urmă, chibzuind și iar chibzuind, pentru prășit și-a confecționat un scaun cu rotile și, în timp ce înfigea sapa în pământ, tăind rădăcinile buruienilor hulpave, trăgea de coada sapei, propulsând vehiculul înainte. La acest cărucior avea atașată și o umbrelă, care-l proteja de soarele dogoritor. Bineînțeles, cei ce-l vedeau râdeau de el zicând că-i nebun sau din cale-afară de leneș. Întotdeauna prostul râde de ceea ce nu pricepe, crezând că lumea se rezumă doar la cât poate cuprinde mintea lui puțină. Când unii au văzut pentru prima oară o femeie mergând pe bicicletă – era cucoana Adela, mama popii Onofrei și a lui dom’ Fănucă felcerul – au râs de s-au prăpădit, ținându-se cu mâinile de burtă.
Tot pentru a economisi efortul, originalul inventator a făcut o gaură pătrată în peretele despărțitor dintre cuhnie și camera de locuit, prin care trecea o bandă rulantă ce transporta mâncarea și tacâmurile puse de nevastă-sa la un capăt, până pe masă, la celălalt capăt, deși distanța nu depășea trei metri.
Mihai Condurache s-a însurat târziu, abia pe la patruzeci de ani. Într-o zi de târg, o țigancă oacheșă întâlnită în piață la Darabani s-a oferit să-i citească în palmă ca într-o carte, prevestindu-i viitorul numai pentru un gologan. Nu că ar fi crezut în vrăji, descântece, ghicit, în dezlegări sau legări, mai ales când avea de-a face cu o purtătoare de multe fuste înflorate, dar s-a gândit că merita să se distreze oleacă. Nici n-a desfăcut bine palma, că moneda a dispărut, fără ca el să simtă cea mai mică atingere.
- Ia spune-mi, frumoaso, când o să mă-nsor cu fata boierului Văsescu!?
Luându-i mâna lui într-a ei, după ce i-a stuchit de trei ori în palmă, ghicitoarea a început să turuie ca o meliță, că abia se înțelegea ce spunea:
- Înaltule, brădosule,
Neam sărăcăciosule,
Mult muncești,
Puțin agonisești.
Te-ai sculat într-o dimineață,
Pe negură și pe ceață,
Ai mers pe-un drum, pe-o cărare,
Ai călcat într-o gălbinare.
Mai bine-o mâncai
Decât o călcai!
Hai, mai pune-un ban aici ca să-ți ghicesc mai departe, că altfel nu s-arată sămnili!
- Vezi, să nu-ți las eu niște sămni pe schinare, de-o să mă pomenești!
Poate că ar fi rămas holtei toată viața, dacă nu i-ar fi pus la cale cineva o farsă. Mătușa Fevronia, mama lui, începuse să se plângă la toată lumea că feciorul său a ajuns flăcău tomnatic și, cu toate că ea, o femeie vădană, sărmană, i-a făcut o casă nouă la șosea, el tot pe capul ei stă. I s-a jeluit odată și lui Toader Văduvoiu care, în ciuda numelui moștenit, era om însurat, gospodar la casa lui, doar că-i plăcea să se țină de șotii, să șuguiască. După ce a ascultat-o pe bătrână povestindu-i cu lacrimi în ochi despre marea durere ce-o avea pe suflet, ștergându-și lacrimile și mucii cu-n colț al basmalei legate într-un nod făcut sub bărbie, acesta, înțelegând gravitatea situației, i-a promis femeii:
- Ascultă, mătușă Fevronia, pun rămășag cu oricine, pe orice, că eu o să-l fac pe Mihai al matale să se-nsoare până la sfârșitul săptămânii ăsteia. Dar, pentru efortul meu, eu cu ce m-aleg? întrebă Toader în glumă.
- Îți dau ce vrei mata, uite, ai să primești de la mine o găină, pe cea mai frumoasă și deșteaptă, pe Boghița, porumbaca cea cu gâtul gol și cu coc, dacă o să se-ntâmple minunea asta, că mare și milostiv este Dumnezeul nostru!
Toader Văduvoiu avea păstrat ca amintire biletul de permisie din armată, când a fost pentru scurt timp acasă să-și vadă părinții. S-a chinuit să spele cu leșie scrisul de pe el, păstrând doar urma ștampilei. Pe acea bucată de hârtie, a scris de mână cu creion chimic, cu litere de tipar, următorul text:

ADUCERE LA CUNOȘTINȚĂ: PRIMARUL COMUNEI HORODIȘTEA A HOTĂRÂT CA ACEASTĂ CASĂ CARE NU ESTE LOCUITĂ DE NIMENI SĂ FIE DATĂ ÎN FOLOSINȚĂ NUMITULUI PAVĂL HUȘTIUC TATĂ A CINCI COPII FĂRĂ MAMĂ CĂRUIA I-O ARS CASA PÂNĂ ÎN TEMELII ȘI O RĂMAS SUB CERUL LIBER.

Înștiințarea, cu o ștampilă indescifrabilă pe ea, a lipit-o pe ușa casei noi a lui Mihai Condurache. În ziua următoare, după ce a citit „actul oficial” cu groaznica veste, flăcăul tomnatic a împrumutat un suman nou, o căciulă de astrahan și cizme de piele de la Pintilie Prepeliță, pentru a arăta a fecior de om gospodar și s-a dus pe jos, peste câmp, în satul Bivol, unde nu-l cunoștea nimeni.
Pe seama denumirii satului Bivol se scorneau tot felul de glume. Din această cauză, pe vremea comunismului i s-a schimbat numele în Viișoara.
Cică un șugubăț se întâlnește cu două femei pe drum și o întreabă pe cea mai în vârstă:
- De unde vii mătușă?
- Iaca, am fost cu fata la Bivol.
- Înseamnă că fata matale are perja umflată și umblă după buhai. Ia, spune, cum a fost, a stat cuminte, s-a jiștit sau trebuie s-o mai duci o dată?
Ajungând acolo pe înserat, Mihai Condurache l-a întrebat pe primul sătean care i-a ieșit în cale la ce case sunt fete de măritat. A intrat în prima casă indicată, unde ardea pâlpâind o lampă cu gaz, cu sticla afumată de la fitilul ieșit prea sus din bucică și care producea mai mult fum decât lumină. Poate că din această cauză, cel venit în pețit nu-și dădea seama care dintre cele două femei, ale căror siluete abia se zăreau în întunericul odăii, era fata și care mama fetei. Neștiind cui să i se adreseze, a început să-și spună pe scurt biografia, cu înflorituri, mărturisindu-și intenția care l-a făcut să-și ia inima-n dinți și să capete îndrăzneala de a le călca pragul casei la ceas târziu de seară, fiind și străin de sat. Vorbea ținând capul mai mult plecat în jos, lipsindu-i obișnuința unor astfel de ceremonii sau discursuri. Cele două creștine și-au revenit repede din buimăceală, mai ales că fata era și ea de mult trecută de vremea măritișului și își pierduse nădejdea că o va mai întreba cineva vreodată de sănătate, așa că au acceptat cererea pe loc, bucuroase nevoie mare.
În aceeași seară, logodnicii s-au întors la Crăiniceni și s-au instalat în casa cea nouă, unde au aprins lampa și focul în plită, punând din când în când pe foc paie ude, care scoteau mult fum pe hogeag, să vadă toată lumea că acolo locuiește deja cineva și că nu-i casă pustie. Abia a doua zi, pe lumină, Mihai Condurache a observat că viitoarea lui nevastă avea albeață pe un ochi, dar, vorba era vorbă și înțelegerea înțelegere, iar casa nouă făcea mai mult decât un ochi chior. Și apoi, nici el nu era ceea ce părea a fi, prezentându-se împopoțonat cu haine bune, luate cu împrumut.
După nunta făcută în pripă și după ce și-a luat menirea de femeie măritată în primire, Filoteia – așa o chema pe norocoasă – a început și ea să-și arate talentele. Făcea vrăji sau descântece, luând de multe ori mana de la vacile celorlalți, folosind niște ciucălăi arși sau tăciuni, ardei iuți, pisați mărunt, mălai amestecat cu ceară de la lumânările aprinse în biserică în noaptea de Înviere, deasupra cărora scria prin aer sau desena cu mâna tot felul de semne, bolborosind vorbe ciudate. Din această cauză, mai ales femeile o ocoleau sau se uitau chiorâș la ea. După ce că era venetică și chioară, se mai ținea și de rele. Unii credeau în poveștile astea, alții luau totul în șagă. Când Evdochia lui Neculai Hulub i s-a plâns odată lui Mihai Condurache că, de unde până atunci, vaca ei dădea câte două donițe cu lapte la fiecare mulsoare, de trei zile abia dacă mai mulge de la ea o jumătate de ceașcă, ceea ce înseamnă  că, de bună seamă, Filoteia i-a luat mana, „lua-i-ar Dumnezeu zilele și mânca-o-ar viermii iadului cei neadormiți!”. La aceste acuzații grave, dar nedovedite, el i-a răspuns în doi peri: „Fii bucuroasă, femeie, că nu i-a luat mana și lui Neculai al tău!”.
Primăvara, înainte de a ara, Mihai Condurache trebuia să care bălegarul din grajdul vitelor, adunat după o iarnă lungă, până în capătul grădinii, pe o coastă de deal din spatele casei. N-ar fi fost o treabă ușoară nici măcar pentru bietele dobitoace puse la jug, așa că, ce s-a gândit? A făcut un sistem de scripeți prin care trecea o funie lungă și, pe măsură ce el învârtea fără prea mare efort de o coarbă, căruța încărcată cu bălegar urca dealul încet. Era în culmea fericirii și se bucura ca un copil, văzând cum atelajul părea că merge singur, iar el învârtea coarba la fel de ușor ca la șișcorniță. La a cincea cursă, tocmai când încărcătura ajunsese în buza dealului, funia s-a rupt, căruța a luat-o înapoi la vale, prinzând viteză tot mai mare, țopăind și hodorogind din toate încheieturile pe la hopuri și s-a-nfipt în peretele casei, intrând pe jumătate înăuntru, proptindu-se în patul peste care a basculat o parte din încărcătură.
Norocul sau ghinionul este că, pe cei cutezători și cu imaginație bogată, cu morbul creației în sânge, eșecurile nu-i descurajează; dimpotrivă, acestea sunt pentru ei motive s-o ia de la capăt și să meargă mai departe. Din păcate, în ochii celorlalți săteni, tot ce făcea dovedea că el suferă de o mare lene, că este un om tare puturos. Din această cauză, celor ce nu se prea înghesuiau uneori la treabă sau se lăsau pe tânjală, li se spunea cu dojană sau în batjocură: „Parc-ai fi și tu din neamul Condurăchenilor!”.
Gustul pentru invenții l-a ispitit pe acest creator neînțeles de semenii săi să facă și alte lucruri, cu toate că unele nu erau foarte utile. A meșterit după capul lui o bicicletă doar din lemn, lemnul fiind singurul material care se găsea din abundență acolo și era mai ușor de prelucrat sau de modelat. Când bicicleta a fost gata, pentru a o proba în mers, s-a urcat pe ea și și-a dat drumul la vale din Deal la Poartă. În urma lui alergau o hoardă de copii, care chiuiau ca la nuntă și o haită de câini lătrând, tot alaiul ridicând colbul din drum până la cer, întocmai ca cenușa dintr-un vulcan în erupție. În ciuda faptului că Mihai Condurache nu pedala deloc, mergând la vale, bicicleta a prins o viteză înspăimântătoare. Abia atunci inventatorul ei și-a dat seamă că nu apucase s-o doteze și cu sistemul de frânare. Până să ajungă în vale, unde s-ar fi oprit singură, bicicleta s-a dezintegrat în mers, sărind bucăți din ea, ca efect al vitezei, al gropilor din drum și al lipsei amortizoarelor. Nici biciclistul nu arăta prea bine, după ce s-a risipit norul de praf și au fost alungați câinii care tăbărâseră pe el ca pe o pradă răpusă la pământ.
Dacă până atunci, cu vehiculele terestre n-a prea avut succes, trebuia să încerce altceva. Ce-ar fi să confecționeze niște aripi mari, cu care să zboare? – i-a trecut prin minte într-o noapte de nesomn.
Aparatul lui de zbor arăta ca un hibrid între planor și deltaplanul de acum. Era construit din șipci subțiri de brad cu întărituri de salcâm acolo unde trebuia să aibă rezistența mai mare, multe sfori și pânză de tort țesută în patru ițe în casă, la stative. După ce aeroplanul a fost gata, a făcut mai întâi câteva încercări, alergând cu el pe o pantă lină din Ponoară. În partea din mijloc, acea rudă săracă a avionului avea un decupaj rotund, prin care intra pilotul până la subsuori și, în loc de tren de aterizare, își folosea propriile picioare. În timp ce omul cu aripi alerga, se ridica pentru câteva momente în aer, apoi cobora din nou. Îi mai aducea modificări sau îmbunătățiri aparatului și a doua zi iar îl testa. Când i s-a părut că totul este în regulă, iar el și-a însușit tehnicile de bază ale pilotajului, într-o zi cu vânt potrivit, Mihai Condurache s-a dus pe muchea Holmului, unde s-a fixat în aparatul lui de zbor, legându-se cu hamuri și chingi. Sosise ziua cea mare. Tot satul s-a adunat acolo să-l vadă. Unii îl încurajau, alții, mai cumpătați, voiau să-l convingă să renunțe, pentru că ce făcea el era sinucidere curată; copiii priveau muți de uimire, nepricepând prea bine ce se întâmplă, iar babele se închinau, zicând că, pesemne, bietul om este posedat de diavol, care i-a pus gând rău și vrea să-l piardă. Până și câinii erau nedumeriți, neștiind dacă să-l mai urmărească și de această dată sau să-l lase în plata Domnului. Temerarul a privit o vreme hăul ce se deschidea în fața sa, părând că ezită, a cuprins cu ochii mulțimea adunată, afișând un zâmbet larg, parcă vrând să spună „Ei, amu, ce-o fi, o fi!”, și-a făcut semnul crucii și s-a aruncat în  gol. Vântul care bate tot timpul dinspre miază-noapte, ba îl ridica, ba îl cobora, aripile se înclinau când într-o parte, când în cealaltă. Arăta asemeni unui hultan imens, nehotărât asupra cărei găini să se repeadă. Până să se dumirească dacă-i aievea sau visează, zburătorul a văzut Prutul apropiindu-se vertiginos de el. Încercând să evite o aterizare forțată în apa rece sau, și mai rău, tocmai în partea cealaltă, în Basarabia, a cârmit brusc la stânga, aparatul a intrat în vrie, apoi în picaj, prăbușindu-se peste un măr din livada lui Ilie Asavetei. Aripile imense s-au făcut zdrențe și harțapele, iar discipolul lui Icar a rămas agățat cu hamurile într-o creangă, căpătând multe julituri pe corp și trei coaste rupte, bălăngănindu-se în bătaia vântului ca un spânzurat, până au venit unii mai sprinteni să-l salveze.
În urma acestui accident, Mihai Condurache s-a mai cumințit, poate și din cauza vârstei, că deși nu-și dădea seama, demult nu mai era tânăr. Ca să nu mai zică lumea că face doar lucruri trăsnite, nefolositoare sau chiar periculoase, s-a apucat să conceapă o mașină de cusut, bineînțeles, tot din lemn. De la asta i s-a dus buhul în tot județul și chiar mai departe. Într-o bună zi, au venit la el unii de la Muzeul Etnografic sau de la Muzeul Tehnic, tocmai de la București și i-au cerut să le dea lor mașina de cusut făcută din lemn, oferindu-i la schimb una nouă din metal, marca Singer. Mihai Condurache s-a uitat înciudat la ei și le-a zis:
- Dacă mașina voastră de cusut se strică, eu n-am ce să-i fac, pe când, pentru a mea am destul lemn să cioplesc piese de schimb!

Post Scriptum. Dintre toate invențiile lui Mihai Condurache, doar mașina de cusut s-a păstrat, ca printr-o minune, până azi, ea putând fi admirată la Casa Memorială a Sfântului Ioan Iacob Hozevitul din parohia Crăiniceni – Horodiștea.
 
© Marcel Chitac, 2015


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu