Pentru cine se-ntreabă, pe bună
dreptate, de ce în Moldova primează nume de familie precum Amarghioalei,
Asandei, Asavetei, Amariei, Acatrinei, Ailoaiei, Amălăncei, Avadanei etc.,
explicația fenomenului este simplă: multe femei rămâneau vădane, victime
colaterale ale războaielor sau ale conflictelor locale. Dintotdeauna, Moldova a
fost scut în calea hoardelor năvălitorilor barbari veniți dinspre Răsărit. Cu
cât creștea numărul copiilor orfani și al femeilor rămase fără bărbați, cu atât
erau mai puțini soți și tați.
Datorită acestei stări de fapt, cea de-a
șaptea poruncă din faimoasele Table ale lui Moise „Să nu preacurvești” avea un alt
sens acolo și era foarte apreciată de unele creștine prin gradul de toleranță
sau de îngăduință.
Revenind la această categorie de nume, o
altă justificare este aceea că doar apartenența maternă era cunoscută și
recunoscută. Deși frați, unii plozi erau blonzi cu ochi albaștri, alții mai
tuciurii, cu pomeții lați și cu ochii oblici, aproape lipiți, ca la puii de mâță.
Chiar dacă mai rar, se întâmpla uneori
să moară, înainte de vreme, femei tinere, mame ale mai multor copii – nu în
războaie, ci din cauza bolilor, a ignoranței sau a lipsei asistenței medicale.
Orfanii rămâneau astfel doar în grija taților, nevoiți să preia și atribuțiile
mamelor.
Naghia s-a prăpădit repede pe vremea
cotelor, care erau mai mari decât recoltele, după ce a mâncat mămăligă făcută
din porumb mucegăit și s-a îmbolnăvit de pelagră. Penicilina nu apăruse încă,
iar sărmana femeie i-a lăsat pe cei patru băieți pe capul bărbatului ei, Ioniță
Roatăstrâmbă, să se descurce cum o putea. Cu toate că băieții erau deja mari,
tatăl vădăoi nu conta prea mult pe sprijinul sau ajutorul lor la treburile
casei. Decât să le explice de fiecare dată pe îndelete ce și cum trebuie făcut,
mai bine se apuca el și ducea până la capăt acel lucru. Având atâtea probleme
și griji, i se întâmpla de multe ori să înceapă să deretice ceva, după care îi
venea în minte sau observa o altă treabă, ce aștepta de multă vreme să-i vină
rândul și trecea de la una la alta fără a le izbăvi, vorba ceea: „Pornea cu
graba și se-ntâlnea cu zăbava”.
Într-o seară, nemaiștiind ce să le pună
pe masă băieților, s-a gândit să taie o găină din care să facă o oală cu zamă.
Chiar în timp ce tăia gâtul condamnatei, a simțit că-l taie și pe el durerile
facerii. A lăsat pasărea să se zbată, făcând salturi în aer, țâșnindu-i sângele
din gâtul rămas fără cap și s-a așezat pe vine lângă gard. Naiba știe de unde a
apărut tocmai atunci un câine în fugă, a înșfăcat gobaia decapitată și a
dispărut cu ea la fel de fulgerător după cum venise. Dacă n-ar fi rămas la
locul sacrificiului cuțitul plin de sânge și capul găinii care continua să
deschidă ciocul și să clipească din ochi, ar fi putut crede că a avut o
vedenie. De ciudă, a aruncat singurul organ rămas de la găină în direcția în
care fugise javra și s-a dus să aprindă focul în plita de la focăriță, a pus
ceaunul cu apă și un pic de sare în el pentru mămăligă, urmând să vadă ce a mai
rămas de la ultima masă. Zărind donița, și-a amintit că trebuie mulsă vaca, dar
n-a mai apucat să spună niciunuia dintre feciori să aibă grijă să pună în
continuare hârcuri pe foc. Deși i se părea mai tot timpul că are casa și ograda
pline de copii mereu flămânzi și miorlăiți, atunci când avea nevoie de ei, nu
găsea niciunul, de parcă i-ar fi înghițit pământul, la fel de flămând și el.
Lui Sonel, băiatul cel mare, începuseră
să-i cam ghiorăie mațele pe mai multe voci, creând o polifonie nu tocmai
plăcută, îndemnându-l spre hornoaica din curte, să vadă ce se pregătește la
masa de seară. În plită deja se stingea jarul, iar apa din ceaun era limpede și
nu dădea semne că ar fi avut de gând să fiarbă. A pus o mână de sare în ceaun
și un șomoiog de gunoaie în plită, a
suflat de câteva ori până a apărut din nou flacăra și s-a dus la treburile lui,
cu toate că n-avea niciuna. Pe rând, au trecut pe la plită și ceilalți frați,
împinși de același gol chinuitor și gălăgios din pântece.
De obicei, atunci când se pune de mămăligă,
în apă se aruncă o linguriță de sare, iar pe deasupra se presară o mână de
mălai, care se umflă precum laptele în momentul fierberii apei, semn că se
poate începe adăugarea făinii de porumb și amestecatul cu culișărul.
Toți cei patru frați, care au dat
târcoale ceaunului, văzând că apa este limpede ca în fântână, au fost convinși
că lipsea sarea din conținut și fiecare a contribuit cu câte-o porție bună din
acea substanță ieftină, dar fără de care nicio mâncare nu are gust. În cele din
urmă, printr-o contribuție colectivă, mămăliga a căpătat consistența și forma
finală și a fost răsturnată pe măsuța rotundă, joasă, cu trei picioare. Mirosul
aburilor ei a adunat ca sunetul goarnei în armată cele cinci guri flămânde în
jurul mesei. După prima îmbucătură, au rămas toți cu gurile căscate și cu ochii
holbați, uitându-se unii la alții, nu din cauza fierbințelii mămăligii
lipicioase, ci a gustului extrem de sărat. Foamea era mai mare decât exigențele
sau rafinamentele culinare, așa că, în combinație cu borșul de sfeclă și cu corcosul
făcut din buruieni fragede de primăvară sau cu chișleagul rece din oala de lut,
au reușit să dea gata jumătate din mămăliga sărată ocnă.
Pe la miezul nopții, Ioniță Roatăstrâmbă
visa că se află la Treuci și bea apă rece din izvor, dar cu cât bea mai mult,
cu atât îi sporea setea, de parcă ar fi turnat gaz pe foc încercând să-l
stingă. S-a trezit asudat, cu gâtlejul uscat și cu arsuri la stomac. A luat
ceașca de pe masă și a bâjbâit pe întuneric în cele două căldări din tindă să
ia apă. Pe rând, a băgat ceașca până la fundul lor, dar în afara unor sunete de
tablă coclită, n-a obținut nimic. Gălețile erau goale, uscate pe dinăuntru.
Revoltându-se, setea a devenit și mai chinuitoare.
- Sonel tată, zise el zgâlțâindu-l
puternic de umăr pe feciorul cel mare, du-te dragule până la fântână, ia
căldările și coromâsla și adu apă că mor de sete!
- Lasă-mă-n pace, mi-e somn, trimite-i
pe ceilalți, ce, vrei să le fac eu pe toate?!
- Alisandre, îngeraș, iartă-mă că-ți
stric somnul, dar în casă nu-i strop de apă și mi se usucă sufletul de sete.
Adu-mi, rogu-te, măcar o căldărușă cu apă de la fântână…
În loc de răspuns, a primit doar un
mârâit, după care mezinul Alisandru s-a întors pe partea cealaltă și și-a
acoperit capul cu oghealul. Nici cu ceilalți doi n-a avut mai mult succes. Fără
să mai stea pe gânduri, Ioniță Roatăstrâmbă a luat ceașca și, așa în izmene și
desculț cum era, s-a dus până la fântâna aflată în afara satului, pe valea
Ișnovățului, la vreo șapte sute de metri de casă. A băut apă pe săturate,
părându-i-se mai bună ca niciodată, iar înainte de a pleca înapoi spre casă a
sorbit mai mult cu de-a sila încă o ceașcă cu apă, pentru a fi sigur că nu va
fi nevoit să mai facă în acea noapte un drum la fântână. S-a întors cu ceașca
goală și s-a culcat la loc mulțumit. Abia a pus capul pe pernă, că Alisandru
l-a întrebat:
- Tată, ai fost după apă? Dă-mi și mie
să beau, te rog, că nu mai pot de sete după mămăliga aia sărată!
- Vreau și eu, tată, zise Sonel,
ridicându-se în capul oaselor.
- Apă este la fântână, băieți, luați
ceașca și duceți-vă să beți pe săturate, că așa am făcut și eu…
A doua zi dimineața, când Ioniță
Roatăstrâmbă a zărit jumătatea de mămăligă rece rămasă nemâncată, s-a încruntat
la ea înciudat, de parcă l-ar fi văzut pe cel ce venea să-i răscolească siacul,
podul casei și zămnicul, pentru a-i lua cotele obligatorii, și a început să dea
mărunt din buze. Primul impuls a fost să ia mămăliga și s-o azvârle cât colo,
la Samca, așa cum făcuse cu capul găinii tăiate, furată de câine. Dar n-ar fi
fost păcat să o arunce? Cât a muncit el de la arat și semănat, prășit de două
ori, cules, cărat acasă, desfăcat, apoi bătut știuleții cu îmblăciul, dus
grăunțele la moară până să ajungă făină în ceaun… Dacă n-ar fi știut cât de
sărată era, ar fi mâncat din ea și acum. Mai bine s-o dea la găini decât să
facă risipă!
Pe timpul zilei și-a luat băieții și s-a
dus la prășit la Optprăjini.
Intrând seara în ogradă, cu gândul la o
altă mămăligă în care nu va mai pune strop de sare, nu i-a venit să-și creadă
ochilor: peste tot erau numai găini moarte, cu picioarele în sus și cu
ciocurile căscate, cu ochii încremeniți exprimând nedumerire, de parcă și-ar fi
dat sufletele întrebându-se cu ce au greșit ele pe lumea asta, de au avut parte
de o moarte atât de cumplită.
© Chitac Marcel, 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu